پتاسیم یدید
پتاسیم یدید
آوریل 26, 2020
اوره
اوره – Urea
آوریل 27, 2020

دی اتیل اتر

دی اتیل اتر

دی اتیل اتر

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

دی اتیل اتر

Diethyl ether – دی اتیل اتر دی اتیل اتر اغلب با عنوان های اتیل اتر یا فقط اتر خوانده می شود که یک مایع قابل اشتعال، بی رنگ و بسیار فرار است.
دی اتیل اتر می تواند هم در آزمایشگاه ها و هم در مقیاس صنعتی تهیه شود. این ماده به عنوان محصول جانبی در آبگیری اتیلن برای ساخت اتانول، تولید می شود. در این فرآیند از کاتالیزور اسید فسفریک استفاده می شود. اتانول با یک اسید قوی، معمولاً اسید سولفوریک، مخلوط می شود و در نهایت؛ آب، یون هیدروژن و دی اتیل اتر تولید می کند.

اتر یک نوع بی هوش‌کننده است که به عنوان حلال هم کاربرد دارد . تعداد زیادی از داروهای شیمیایی تحت نام «اتر» نامیده می‌شوند ولی این کلمه در کل به مفهوم «اتیل اتر» است.

 

واكنش دیگری كه می تواند برای تهیه اترها مورد استفاده قرار گیرد؛ سنتز اتر ویلیامسون است كه در آن آلكوكسید یك جایگزینی نوکلئوفیلی را بر روی آلکیل هالید انجام می دهد. از آنجا که آلکوکسیدها و آلکیل هالیدها، هر دو از الکل ها تهیه می‌شوند، روش ویلیامسون نهایتا سنتز اتر از دو الکل است.
اترها مانند دی اتیل اتر حلال های خوبی برای طیف گسترده ای از ترکیبات آلی قطبی و غیر قطبی هستند. حلالیت اترها در آب ناشی از پیوندهای هیدروژنی بین مولکول های آب و جفت الکترون های غیر پیوندی مولکول های اتر است.
همچنین ترکیبات غیر قطبی در دی اتیل اتر نسبت به الکل هایی نظیر اتانول محلول تر هستند. زیرا اترها دارای شبکه پیوند هیدروژنی نیستند تا برای حل کردن املاح شکسته شود.

دی اتیل اتر

دی اتیل اتر

خواص اتر چیست ؟

دی اتیل اتر به عنوان حلال در آزمایشگاه ها و در تولید پلاستیک های سلولزی کاربرد گسترده ای دارد. همچنین این ماده به عنوان یک مایع آغازگر در سوخت باعث بهبود عملکرد موتورها می شود.
دی اتیل اتر به دلیل اشتعال پذیری و عوارض جانبی نامطلوب مانند تهوع و استفراغ، با داروهای بیهوشی مدرن مانند هالوتان، ایزوفلوران ، دسفلوران و سوفلوران جایگزین شده است.

فرار : اتر مایعی است فرار ، که خیلی سریع در حرارت معمولی به صورت گاز در می‌آید.

حلال : اتر چون حل‌کننده هم هست بیشتر به عنوان حلال داروها به کار برده می‌شود.

ماده تمیزکننده : یکی دیگر از خواص اتر خاصیت تمیزکنندگی آن است

ماده بیهوشی: در آغاز کشف این دارو اتر به عنوان بیهوش‌کننده مورد استفاده قرار گرفت. این ماده در سال ۱۸۴۰ مصرف آن به میزان فوق‌العاده ای افازایش یافت و بیش از ۱۰۰ سال اتر و کلروفرم به عنوان مواد اولیه هوش بری استفاده می شدند.

 

خرید دی اتیل اتر

شرکت آوا تجهیز آزما نمایندگی شرکت اکسیر اتریش در ایران در زمینه تولید و فروش مواد شیمیایی در اصفهان فعالیت داشته و واردات مستقیم مواد شیمیایی و تجهیزات آزمایشگاهی از برندهای معتبر جهانی را انجام می نماید.  برای خرید دی اتیل اتر با کارشناسان ما تماس بگیرید

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column css=”.vc_custom_1588323184473{background-color: #81d742 !important;}”][vc_widget_sidebar sidebar_id=”sidebar-side02″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

خطرات دی اتیل اتر

دی اتیل اتر به شدت اشتعال پذیر است و به دلیل اینکه به شدت فرَار بوده و وزن گاز اتر از هوا کمتر است ، بخار اتر در ارتفاع پایین از سطح زمین حرکت می کند و آتش به وجود آمده می تواند تا مسافت زیاد را حرکت نماید . این حتی در صورتی که تنها در این ماده باز باشد، ممکن است گاز خروجی از آن خود را به منبع اشتعال رسانده و منجر به آتش گرفتن کل بطری آن بشود. منبع اشتعال آن لزوما حتما نباید شعله باشد و الکتریسیته ساکن، پلیت داغ یا هیتر می توانند موجب آتش گرفتن آن شوند.

دمای خود آتش گیری این ماده 160 درجه سانتی گراد است. این بدان معناست که با رسیدن به این دما، ماده به صورت خود به خودی آتش می گیرد.

اتر به هوا و نور حساس است. قرار گرفتن در معرض این عوامل می تواند منجر به تشکیل پراکسیدهای انفجاری(پراکسیدهایی که قابلیت منفجر شدن دارند) شود. نمونه های تجاری دی اتیل اتر، همراه با آنتی اکسیدان هستند که از شکل گیری پراکسیدها جلوگیری می کند.

جدول مشخصات اتر

 

شناساگرها
شماره ثبت سی‌ای‌اس ۶۰-۲۹-۷ 
پاب‌کم ۳۲۸۳
کم‌اسپایدر ۳۱۶۸ 
UNII 0F5N573A2Y 
KEGG D01772 
ChEBI CHEBI:35702 
ChEMBL CHEMBL۱۶۲۶۴ 
شمارهٔ آرتی‌ئی‌سی‌اس KI5775000
جی‌مول-تصاویر سه بعدی Image 1
خصوصیات
فرمول مولکولی C4H10O۱
جرم مولی ۷۴٫۱۲ g mol−1
شکل ظاهری Colorless liquid
چگالی 0.7134 g/cm3 liquid
دمای ذوب −116.3 °C 156.9 K −177.3 °F
دمای جوش
‎34.6 °C 307.8 K 94.3 °F
انحلال‌پذیری در آب 69 g/L (20 °C)
ضریب شکست (nD) 1.353 (20 °C)
گرانروی 0.224 پواز (25 °C)
ساختار
گشتاور دوقطبی 1.15 D (gas)
خطرات
MSDS External MSDS
کدهای ایمنی R۱۲ R19 R20 R۲۲ R66 R67
شماره‌های نگهداری  S۱۶ S۲۹ S۳۳
خطرات اصلی Extremely Flammable (F+),
Harmful (Xn)
لوزی آتش

 

Special hazards (white): no code

NFPA 704 four-colored diamond

نقطه اشتعال −45 °C[۱]
دمای خودآتشگیری 160 °C[۱]
ترکیبات مرتبط
مرتبط با اتر دی‌متیل اتر
متوکسی پروپان
ترکیبات مرتبط دی‌اتیل سولفید
Butanol (همپار)
به استثنای جایی که اشاره شده‌است در غیر این صورت، داده‌ها برای مواد به وضعیت استانداردشان داده شده‌اند (در 25 °C (۷۷ °F)، ۱۰۰ kPa)

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column css=”.vc_custom_1588323184473{background-color: #81d742 !important;}”][vc_widget_sidebar sidebar_id=”sidebar-side02″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

جدیدترین محصولات

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *